Vroeger vond je advertenties vooral in kranten, tijdschriften, posters en op muren en spandoeken. Tegenwoordig worden deze methodes nog wel gebruikt, maar zijn er ook een hoop nieuwere manieren om te adverteren. Op het internet kan je namelijk op diverse wijzen je product of dienst reclameren, zoals met e-mails of banners. Banners worden op vele websites en webshops getoond en bevatten een advertentie voor een onderneming. Wil je een banner gebruiken om te adverteren? Dan kan je uit meerdere soorten banners kiezen. Zo worden de GIF banners nog steeds vaak gebruikt. Hieronder lees je meer over wat een GIF is en hoe GIF banners werken.
Een GIF is een bestandsformaat waarbij afbeeldingen of videostukken in een zelfde circulatie steeds opnieuw beginnen. Hierbij wordt er geen geluid afgespeeld, maar werk je enkel met beelden van afbeeldingen of video's. GIF staat voor Graphics Interchange Format en werd eerst vooral via sociale media gebruikt om humoristische berichten te sturen. Aangezien de populariteit van GIF's bleef toenemen en het een welbekende term werd, zijn ook adverteerders aan de slag gegaan met GIF banners. Zo kan je op een grappige of unieke manier je product of dienst reclameren.
Een GIF banner bevat bewegende beelden en valt dan ook sneller op voor de bezoeker. Dat een banner opvalt is natuurlijk erg belangrijk, omdat je anders nauwelijks klanten aantrekt. Afbeeldingen zijn vaak maar saai en trekken geen aandacht. Daarnaast kosten GIF banners relatief weinig als je ze vergelijkt met Flash of HTML5 banners. Dit komt doordat het systeem erachter vrij simpel is en weinig inspanning vereist. Zo worden GIF's ook door de meeste toestellen soepel uitgevoerd, wat weer een extra voordeel is wat Flash banners bijvoorbeeld niet hebben.
GIF banners zijn ideaal om mee te adverteren. Ze zijn vaak grappig, trekken de aandacht, brengen duidelijk een boodschap over en zijn eenvoudig om mee te werken. Hoewel foto's en video's wat kwaliteitsverlies kunnen lijden, is dit uiteindelijk nauwelijks op te merken. Zorg ervoor dat tekst en beelden goed verwerkt worden en het zal een aantrekkelijke banner worden. Voorbeelden van dergelijke gif banners vind je oa op: