Wanneer je op het internet rondkijkt, kom je al snel vele vormen van advertenties tegen. Zo vragen websites om je e-mail om nieuwsbrieven te sturen, krijg je steeds vaker een pop-up voor je neus en tonen sommige websites en webshops al automatisch een video. Naast deze vormen heb je ook banners. Dit zijn van die hoekige advertenties die vaak aan de randen van een website te vinden zijn. Deze kunnen ook bewegende beelden laten zien, maar de klassieke banners zijn JPG banners. Meer uitleg over JPG en JPG banners vind je hieronder.
Met JPG bestanden bedoelen we meestal gewoon afbeeldingen. JPG, ook wel JPEG genoemd, is de afkorting van Joint Photographic Experts Group en is in makkelijke woorden een systeem waarmee je bestanden kan comprimeren. Als een bestand gecomprimeerd is, bevat deze minder data en vereist het dus ook minder ruimte om op te slaan. Dit kan ten kosten gaan van de kwaliteit, maar de laatste jaren blijkt dit niet opvallend te zijn. Het is een oude vorm van bestandsformaat maar wordt tot op de dag van vandaag nog steeds volop gebruikt. Zo ook bij banners.
Misschien vraag je je af waarom je voor JPG banners zou moeten gaan, terwijl GIF banners of HTML5 banners relatief sneller de aandacht trekken. Toch hebben JPG banners enkele voordelen die andere banners niet hebben. Zo vergen ze erg weinig opslag, waardoor ze dus makkelijker zijn om mee te werken en zonder problemen verwerkt kunnen worden door alle soorten apparaten. Ook komen JPG banners vaak minder 'spammy' over, wat betekent dat potentiële klanten minder snel de banner zullen wegdrukken. Tot slot zijn de kosten meestal lager dan bij andere soorten banners.
Aangezien je bij een JPG banner afhankelijk bent van één beeld, is het belangrijk om op een aantal punten te letten. Kies een afbeelding die zowel neutraal als opvallend overkomt en gebruik korte zinnen. Met een call to action erin verwerkt zal een bezoeker ook sneller verder klikken. Maak het dus niet te gek, maar wees vooral concreet en duidelijk. Zorg er vooral voor dat het aantrekkelijk is voor de bezoeker om op de banner te klikken. We hebben enkele voorbeelden voor je verzameld: