In dit huidige tijdperk ondervinden bedrijven steeds meer voordelen en nadelen van sociale media. Met name het steeds populairder worden van online reviews zorgt hiervoor. Deze online reviews kunnen sterke invloed uitoefenen op het imago van een bedrijf. Zowel in positieve als negatieve zin. Als bedrijf dien je verstandig om te gaan met de informatie die voortkomt uit online reviews van klanten.
Iets dat als het ware complementair groeit bij de grote hoeveelheid reviews is het aantal leden waaruit een webcareteam van een bedrijf tegenwoordig bestaat. Echter kan deze groei niet onbeperkt doorgaan. Mieke de Ketelaere van het SAS Institute ligt dit nader toe op het Big Data-Driven Desicions-symposium te Nyenrode. De rode draad hierin ligt volgens Mieke op het verkrijgen van inzicht in de persoon die achter de boodschap zit. Deze taak ligt bij de webcare afdeling van een bedrijf.
Ondanks dat het bij bedrijven meestal een eerste reactie is, is het van belang om niet iedere beslissing te baseren op gevoel. Je hebt niet langer hoogleraren binnen de zogeheten 'rocket science' nodig om data te analyseren. Echter is het gebruiken van enkele analisten geen overbodige luxe bij complexe zaken. Data lijkt namelijk in sommige gevallen niet direct relevant, terwijl dit wel het geval is. Ieder bedrijf beschikt namelijk over 'hidden secrets' die inzichtelijk kunnen worden gemaakt door middel van Big data. Bovendien hoef je vandaag de dag niet langer jaren te wachten voordat je bruikbare data verzamelt hebt.
Volgens kenners is multichannel het kanaal waarin klanten vandaag de dag optimaal mee benaderd worden. Zo wordt er via diverse kanalen een bepaalde loyaliteit gecreëerd. Echter mag het belang van een persoonlijke benadering niet vergeten worden. Het hanteren van een persoonlijke benadering betekent niet direct dat je de klant persoonlijk leert kennen, maar je kunt wel door middel van diverse technieken perfect in persoonlijke wensen en behoeften voorzien. Op deze manier kun je met jouw bedrijf zowel online als offline optimale klantloyaliteit creëren.