Je vindt ze overal op het internet. Van die opvallende banners waarin een product of dienst wordt gereclameerd. Dit worden ook wel banners genoemd, wat in het Engels 'spandoeken' betekent. Met zo een banner kan je op meerdere websites je eigen product of dienst adverteren, maar je kan ook voor een andere partij adverteren als je bijvoorbeeld zelf een website met banners hebt. Banners die je voor anderen op je eigen platform toont worden ook wel affiliate banners genoemd. We praten verder over wat een affiliate doet en wat affiliate banners zijn.
Een affiliate is simpel gezegd een partner van een andere partij die zijn producten of diensten wilt verkopen. Om zoveel mogelijk omzet te draaien, is het belangrijk ook op het internet te adverteren. Miljoenen mensen zitten namelijk dagelijks op het internet rond te surfen, waardoor je dus al snel een grote doelgroep kan bereiken. Bij affiliate marketing besluiten twee partijen samen te werken, waarbij de een dan adverteert voor de ander. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door links te plaatsen in een webtekst, maar kan ook via affiliate banners. Wanneer een klant via de banner een product koopt, krijg de affiliate een percentage commissie. Zo verdient de affiliate dus geld met commissies en ontvangt de andere partij geld voor de verkochte producten of diensten. Een affiliate adverteert dus voor andere partijen, wat kan met banners of links, en ontvangt hiervoor een bedrag.
Als je via affiliate banners gaat adverteren, moet je op een aantal punten letten. Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling dat een potentiële klant op de banner klikt en geld uitgeeft aan het product of de dienst. Dus, hoe zorg je ervoor dat de klant op de banner klikt? Allereerst moet je onthouden dat banners vrij weinig ruimte bezitten, waardoor je genoodzaakt bent in korte zinnen de boodschap duidelijk te maken. Wees dus concreet en maak duidelijk wat je wilt verkopen. Verwerk er ook een call to action (CTA) in zodat de klant zich aangetrokken voelt om verder te klikken. Wil je het helemaal aantrekkelijk maken? Maak dan gebruik van tijdelijke kortingen en deals. Zo zal de potentiële klant eerder geneigd zijn verder te drukken. Enkele voorbeelden van pagina's met banners die een hoog percentage CTA bewerkstelligen zijn: