Crossmedia gaat over de geïntegreerde inzet van meerdere media kanalen. Denk aan print, radio, televisie en online. Bij print kan je aan drukwerk denken maar ook hoogwaardig gepersonaliseerd digitaal printwerk. En bij online natuurlijk aan websites, mobiele applicaties, sociale media en e-mail. De ontwikkelingen binnen Crossmedia gaan in een razendsnel tempo. AdLantic neemt je mee in dit proces!
Bij media gaat het altijd over het vertellen van een verhaal, het overbrengen van een boodschap. Zoals we allemaal weten zijn doelgroepen steeds moeilijker vast te leggen en nog lastiger te bereiken. Waar, wanneer en hoe? Ontvangers bepalen steeds meer zelf waar, wanneer en hoe zij de boodschap willen ontvangen. En ‘zenders’ passen zich aan. De uitdaging zit hem meer in de technologie die wordt gebruikt dan in het vertellen van het verhaal of de keuze van medium. Dat is vaak logisch nadenken en naar jezelf kijken. Met crossmedia bedoelen we dat het verhaal dat verteld wordt je van het ene naar het andere medium overbrengt. Uiteindelijk krijg je op deze manier het hele verhaal. Dit verhaal kan tevens worden versterkt door gebruik te maken van banner campagnes.
Neem nou The Voice of Holland; je kijkt op televisie, stemt via een SMS of Applicatie en volgt via de website of je smartphone de voortgang van de verschillende kandidaten. Maar ook een veel eenvoudigere direct mail actie met een URL die je naar een website brengt waar je bijvoorbeeld een code kan invullen is al crossmedia. Crossmedia heeft niet alleen betrekking op het verhaal dat verteld wordt. Juist ook de technologie die daarvoor wordt gebruikt is belangrijk. Net als de toepassingen om de inhoud van de desbetreffende boodschap tot stand te brengen. Crossmedia heeft betrekking op de gehele keten van concept en creatie tot en met distributie van de boodschap. Online is er veel informatie te vinden op zaken met betrekking tot Crossmedia en het ontwikkelen van moderne web- en mobiele toepassingen. De wereld is plat én groot!